Surfplatta i undervisningen

Boken består av två delar. Del 1 behandlar lärande och vilka drivkrafter som skapar en bra lärmiljö för elever. Här ges exempel på metoder och arbetssätt i det digitala klassrummet. Författarna tar också upp sju kärnkompetenser som de anser är viktiga att känna till och som är kopplade till digitalt arbete på olika sätt.

Del 2 visar konkret hur du kommer igång med att arbeta med surfplattan i klassrummet. Här beskrivs fem inspirerande arbetsområden fyllda med exempel på hur surfplattan kan integreras i undervisningen. Här finns också kunskapskrav kopplade till olika ämnen och arbetsområden.

Digitala verktyg i matematikundervisningen
Hur lyckas man med digitala verktyg i matematikundervisningen? Vilka verktyg ska man välja? När ska man använda dem? Författarna till boken Digitala verktyg i matematikundervisningen tar upp allt detta men framförallt visar de varför man ska använda digitala verktyg och hur det både förenklar och lyfter undervisningen.

Camilla Askebäck Diaz och Helena Kvarnsell ger exempel på en mängd olika appar, webbsidor, spel, program och andra digitala resurser som de med goda resultat använt i sina egna klassrum. I boken får du en gedigen inblick i vilka olika verktyg som finns och hur du kan använda dem vid planering av undervisningen, genomgångar, klassrumsundervisning, hemuppgifter, problemlösning och bedömning. Och du behöver inga förkunskaper om digitala verktyg för att finna boken användbar.

Författarna undervisar i årskurs 7–9 men bokens exempel kan enkelt anpassas till både yngre och äldre elever.

Vi får det att funka!

Hur får man datorer, surfplattor och telefoner att bli en verklig tillgång i klassrummet?I den här antologin framträder en rad visionära lärare med tips på hur digital teknik kan förstärka elevers lärande. Målet är att inspirera andra att tänka om och att våga prova nytt tillsammans med eleverna.

Utbildningsmaterial för;

  • Matteklubben fritidshem
  • Matteklubben grundsärskola
  • IT-klubben fritidshem
  • IT-klubben förskola