”Teacher most likely to…”

Jag såg en lärare (@cooltmedkunskap) som på Instagram delade med sig av en idé om att låta eleverna få diskutera olika kort med olika frågor om ”Vilken lärare som…”, fast på engelska. Hur väl känner eleverna oss lärare? Vad är deras uppfattning om oss?

Så jag blev sugen på att göra om det till svenska och har dragit från och lagt till några till =) Tanken är att eleverna sitter två och två eller i grupper om fyra för att prata om vilken lärare som… och motivera varför. Eller varför inte göra i arbetslaget? Som vanligt måste man se över sin egen grupp; Kommer detta landa bra i gruppen? Ska jag ta bort några kort? Finns det något som jag behöver tänka på innan jag börjar? Spelregler? Alla övningar är inte alltid för alla grupper.

Vill man bidra med några till påståenden, så får ni gärna maila mig på c.askeback.diaz@gmail.com, så kan jag uppdatera dokumentet i samma stil =)

//Camilla, hoppas att det kommer in fler påståenden, tankar eller att ni mailar om ni hittar några fel i texterna.

Begreppsträd i matematik

När jag arbetar med mina elever vill jag synliggöra de begrepp vi arbetar med. Ett sätt är mitt begreppsträd som jag har i klassrummet, så att de ser hur trädet ”växer” med begrepp vartefter att vi arbetar med dom.

Begreppsträd i mitt klassrum

Jag la ut detta på instagram, och det var flera som gärna ville ha dessa begrepp, så jag har gjort i ordning med de begrepp jag gjort i ordning, tyvärr har jag bara åk 7 för att jag har bytt mall så att bakgrundsfärgen passar läromedlets framsidefärg (Matematik X).

Vill man arbeta vidare med begreppen med hjälp av Quizlet, så har jag bloggat om det innan, där finns alla begrepp från åk 7 – 9.

//Camilla, hojta gärna om ni ser felaktigheter

Mattejulkalender 2020

Dags att sätta igång med årets kalender!

Jag kommer utgå mycket utifrån min och Helena Kvarnsells bok ”Digitala verktyg i matematikundervisningen”, så kalendern blir lite av ett smakprov =)

Camilla Askebäck Diaz (@Askeback) | Twitter

För att samla alla länkar på ett ställe, så kommer jag uppdatera detta blogginlägg vartefter som jag lägger upp luckorna på min instagramsida!

Lucka 1: Santatracker

Lucka 2: Mathsisfun

Lucka 3: Rule it out

Lucka 4: Mashupmath

Lucka 5: Djungelgeometri

Lucka 6: Shakethebrain

Lucka 7: Quizlet

Lucka 8: ”Multiplikationstabellen, spel” ”Förstå multiplikationstabellen”

Lucka 9: Escape room – blogg mamateaches & Facebookgruppen ”Escape the classroom – Sweden”

Lucka 10: ”Shapes – 3D geometry learning” & ”Math scribble”

Lucka 11: The math learning center

Lucka 12: Mathigon

Lucka 13: Mathgames

Lucka 14: Mathathome

Lucka 15: Math Salamanders

Lucka 16: Puzzleoftheweek

Lucka 17: Mathplayground

Lucka 18: Mathwarehouse

Lucka 19: Algebra Touch: All Ages, Y = World, Integer Multiplication,  Panasonic Prime Smash!

Lucka 20: Cleavebooks

Lucka 21: Nonexamples

Lucka 22: Phet

Lucka 23: Flashmath

Lucka 24: Mathsbot

//Camilla, önskar er alla en god jul!

Escape the mattebok

Använder ni Matematik X? Är åk 7 ovana vid bokens upplägg?

Istället för att gå igenom bokens upplägg och låta eleverna bläddra runt i boken för att bekanta sig med den, så gjorde jag i år ett Escape room till boken. Jag använde mig av google forms för att göra i ordning mitt escape room. Eleverna arbetar två och två, alla elever har varsin mattebok och en enhet/par.

Jag delade med mig av länken och på ”Klara, färdiga kör!” så fick de besvara frågorna och bläddra runt i boken för att hitta svaren. Frågorna är indelade i olika avsnitt och alla frågorna inom avsnittet måste besvaras korrekt för att kunna få gå vidare till nästa avsnitt. Vem hinner först igenom alla avsnitt?

Det bläddrades i böckerna frenetiskt! Men ibland fastnar man ju? När man svarar fel på en fråga får man ledtrådar!

Testa gärna och inspireras att göra ett eget escape room =)

Facit finns lite längre ner om du vill klicka dig igenom detta escape room =)

//Camilla, älskar detta med escape rooms!

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

FACIT:

Avsnitt ”Kapitel”: 5, GEOMETRI, EKVATIONER, PROBLEMLÖSNINGSSTRATEGIER, 321

Avsnitt ”Nivåer”: ETT, TVÅ, TRE

Avsnitt ”Sammanfattning”: 64, POSITIONSSYSTEMET

Avsnitt ”L?”: LEDTRÅDAR, 290

Avsnitt ”Facit?”: JA

Avsnitt ”Uppgifter”: 20 m, 205, 9

Matematikbegrepp

Med hjälp av Quizlet och Gimkit Här kommer två tips på hur man kan arbeta med begrepp, både i klassrummet men också enskild träning.

I Quizlet kan man arbeta med ord på olika sätt, t ex kan man arbeta med glosor med olika språk, men man kan också använda det till begrepp.

I Quizlet.com väljer man olika set att träna på genom att söka på de set som redan finns, eller så kan man skapa egna set.

Efter det kan man dela en länk till eleverna så att de kan träna på glosorna/begreppen. Om de vill kan de skapa egna konton för att vara på en resultatlista, spara de set de vill träna på mer eller skapa egna set.

Som lärare kan man också köra Quizlet live, som är ett spel i klassrummet där man antingen som lag spelar mot andra lag eller så spelar man individuellt mot de andra. I spelet gäller det att svara rätt 12 gånger i rad snabbast. (Kort förklarat)

gimkit
Från mitt klassrum, ett parti av Gimkit

Gimkit.com är det på samma sätt, man söker efter set man vill använda eller så skapar man eget, man kan göra 5st set gratis (I dagsläget 10st) Men i detta spel så spelar man själv mot de andra. I detta spel så får man ”pengar” när man svarar rätt och förlorar ”pengar” när man svarar fel. Dessa pengar kan man använda för att köpa sig fördelar eller köpa nackdelar till någon annan. Läraren ställer in vad som ska uppnås för att vinna; Uppnådd totalsumma i klassen, uppnå en summa först eller på en viss tid.

Man kan skapa Gimkits genom att exportera Quizletset.

Här finns alla Quizlet set jag har gjort i matematik (anpassade efter XYZ-serien);

7-9 Taluppfattning och tals användning, 7-9 Geometri, 7-9 Algebra, 7-9 Sannolikhet och statistik, 7-9 Samband och förändring, Åk 7 allt, Åk 8 Allt, Åk 9 Allt. Och såklart finns alla delarna också centralt innehåll/årskurs

Gimkits av samma sets;

7-9 Taluppfattning och tals användning, 7-9 Geometri, 7-9 Algebra, 7-9 Sannolikhet och statistik, 7-9 Samband och förändring, Åk 7 Allt, Åk 8 Allt, Åk 9 Allt.

Vill man ha färdiga set för alla begrepp i NO, så rekommenderar jag att kika in på Ugglansno.se där Oskar har ett helt läromedel med kopplade Quizletset.

//Camilla, skönt att slippa uppfinna hjulet och ”sharing is caring”

Titta på djur som hologram i 3D?

Möjligheten finns direkt i din googlesökning om du har en smarttelefon!

Gör så här:

1: Gå in i en webbläsare och sök på google efter ett djur, till exempel ‘Tiger”

2. Nu kommer det att komma upp en ruta med bilder och en faktaruta om djuret, längst ner i faktarutan finns det en 3D-modul där tigern visas som en rörlig bild, klicka på ”Visa i 3D”

3. Klicka på ”Visa i omgivning”

4. Nu måste din mobil identifiera marken som djuret ska stå på, genom att hålla mobilen riktad mot marken, när den scannat färdigt så dyker djuret upp bredvid dig. =D

5. När du sedan har tigern ståendes på golvet kan du zooma och flytta på den, men bli inte rädd när den ryter åt dig 😉

Det finns många djur att söka på, listan fylls på vartefter. Just nu (200329) finns:

  • Alligator
  • Marulk
  • Brunbjörn
  • Katt
  • Gepard
    • Hund
    • Labrador Retriever
    • Mops
  • Rottweiler
  • Anka
  • Örn
  • Kejsarpingvin
  • Jättepanda
  • Get
  • Igelkott
  • Häst
  • Lejon
  • Ara
  • Bläckfisk
  • Haj
  • Shetlandsponny
  • Orm
  • Tiger
  • Sköldpadda
  • Varg

//Camilla, älskar småfinesser med enkla medel.

Digital undervisning?

Skolsverige hjälps åt! Men GDPR?

För att hjälpa mina kollegor i Stockholms stad gör jag ett försök att se över vilka tjänster som nu tillfälligt erbjuds att testa gratis resten av terminen, men som samtidigt passar vår GDPR-lista.

Såklart ska man nu passa på att testa olika verktyg som skolsverige nu erbjuder att få kika på gratis! Älskar hur alla försöker ställa upp med allt vad de kan. Hoppas fler testar som kanske inte testat innan!

bild

Jag gör nu ett försök att sammanställa alla de digitala tjänster nu som erbjuds terminen ut och som finns med på Stockholms stads lista över gdpr-säkrade resurser. Maila mig gärna på c.askeback.diaz@gmail.com om ni ser att jag missat någon resurs.

Eftersom Stockholms stad använder Office 365 som del av sin skolplattform så är det relevant att också känna till hur man kan bedriva distansundervisning via Teams, så denna youtubelista kan vara bra att kika igenom: (Tack till Johan Klavins, nedan visas den första filmen. Klicka på länk ovan för hela listan.)

Lin education har sammanställt en lista över saker man ska tänka på när man undervisar på distans, både ur ett pedagogiskt perspektiv och ur ett tekniskt perspektiv.

Mycket nöje!

/Camilla, Vad har vi? Nu kör vi?

Filmklipp i matematik?

Att arbeta med små inspirationsklipp i matematik är ett bra sätt att skapa variation i undervisningen

För ungefär 1 år sen bloggade jag om serien Kalkyl från URskola och för snart 2 år sen om TED Ed´s matteproblem på LR-bloggar.

När jag var på gymnasiemässan med mina elever så fastnade jag i en monter som tilltalade mig: ”tjejer_som_går_teknik”, som är en del av ett projektet ”Hack the world”, som är ett paraply för Teknikföretagens insatser som syftar att öka teknikintresset hos ungdomar. Jag gick själv Naturprogrammet med teknisk inriktining och kommer ihåg att jag höll i teknikkurser för tjejer som gick i åk 7 & 8 som ett projekt för att få fler att få upp ögonen för teknik. Och tycker att det är lite extra viktigt att visa det för mina högstadietjejer som en god förebild.

Var ju tvungen att slå mig ner och prata lite om vad de gjorde, nyfiken som jag är. (Kommer att blogga mer om detta sen).

För ungefär 1 år sen bloggade jag om serien Kalkyl från URskola och för snart 2 år sen om TED Ed´s matteproblem.

När jag var på gymnasiemässan med mina elever så fastnade jag i en monter som tilltalade mig: ”tjejer_som_går_teknik”, som är en del av ett projektet ”Hack the world”, som är ett paraply för Teknikföretagens insatser som syftar att öka teknikintresset hos ungdomar. Jag gick själv Naturprogrammet med teknisk inriktining och kommer ihåg att jag höll i teknikkurser för tjejer som gick i åk 7 & 8 som ett projekt för att få fler att få upp ögonen för teknik. Och tycker att det är lite extra viktigt att visa det för mina högstadietjejer som en god förebild.

Var ju tvungen att slå mig ner och prata lite om vad de gjorde, nyfiken som jag är. (Kommer att blogga mer om detta sen).

Men det jag vill skriva om nu är just filmklipp, de har egen kanaldär de samlar på youtubelänkar till klipp som har med teknik och matematik att göra såsom t ex Digitala lektioner, Programmera meraoch Beppematik. De hade precis i dagarna börjat släppa egna klipp i matematik, riktade mot framförallt högstadiet. Det som var så kul var att ett av de klipp de gjort handlade om funktioner, som vi precis jobbar med just nu. Idén är att de gör klipp (Om vi räknar på det) om ungdomsproblem med lite humor inblandat, så klippet jag visade för mina elever handlade om att klippa lugg eller inte samt skapa en funktion för hur lång tid det skulle ta att låta luggen växa ut igen om man ångrade sig. Till varje filmklipp finns en lärarhandledning.

Om ”Vi räknar på det”; För att visa ungdomar hur relevant och användbart ämnet faktiskt är tog vi matten till ungdomarnas liv, istället för tvärtom. Tillsammans med programledaren och influencern Hanna Persson (Hanapee) och matteläraren Elin Gawell skapade vi webbserien ”Vi räknar på det!”. Där räknar vi ut svaren på vardagliga ungdomsproblem som ”ska jag klippa lugg?” eller ”när kommer jag över mitt ex?” med en stor portion humor.”

Eleverna tyckte att det var ett kul klipp och jag pausade klippet så att de fick testa göra funktionen själva innan jag fortsatte med klippet, nästa gång ska jag testa att bygga lektion runtomkring klippet med hjälp av lärarhandledningen =)

//Camilla, bloggar mer om själva projektet ”Hack the world” sen

Breaks i undervisningen

Ibland behöver man paus från arbetsuppgiften man arbetar med, det kan vara på grund av att passet är långt eller för att elevgruppen har det behovet.

Jag har långa pass i matematik en gång i veckan och behöver variera det passet så att passet blir kvalitativt hela vägen. Ibland är det väldigt oeffektivt att bryta för en bensträckare då det alltid tar längre tid att komma tillbaka till arbetsron igen. Ett sätt att arbeta kan då vara att dela in lektionen i flera sektioner där aktiviteterna bryter av varandra. Jag använder ofta en timetimer för att signalera varje sektions arbetstid så att eleverna vet att det är dags för omväxling när det piper.

Har hittat en sida där man kan skriva ut en massa olika hjärngympapyssel, ordpussel och sifferpussel. (OBS! Allt är på engelska)

Sidan heter: Puzzles to print

Just nu använder vi Sudoku och Kakuro från sidan för att bryta passen med, samtidigt som jag har högläsning.

//Camilla, har ni några bra saker att bryta undervisningen med?Brainbreaks som ni vill tipsa om?