Blogg

Knäck koden i klassrummet – Educational escaperoom

Jag har under senaste året förälskat mig i Escaperooms, det är så himla kul att tillsammans försöka klura ut ledtrådar och gåtor under en viss tidspress och att få samarbeta kring detta, alla kan liksom bidra på sitt sätt i dessa rum. Förra hösten började jag googla runt på ”Escape the classroom” och hittade mycket material, framförallt på engelska och holländska, men inte alls något på svenska. När jag nördar loss på något hamnar jag ofta i ett ”insamlarläge” som tar en hel del tid då jag tycker att många smådelar av olika personers tankar är väldigt bra och köpte därför också en del böcker på temat. Så nu har jag nog fyllt ett A4 med länkar som jag vill ha lite koll på inför kommande arbete inom detta.

Under samma period startade jag även en facebookgrupp på ämnet som heter ”Escape the classroom – Sweden”, och har nu under våren testat lite i klassen för att se vad som fungerar och utvärderat med klassen.

Vi har framförallt testat två olika: Ett i pappersom med olika gåtor som slutligen ledde fram till en enda kod där de samarbetade i grupper om 4st och även ett i googleformulär inom algebra där de fick välja enskilt eller samarbeta.

Jag har tänkt en del på namnet… ”Escape the classroom” eller ”Educational escaperoom”?? Hittar inget klockrent på svenska då jag tycker ”Knäck koden” gärna kan förväxlas med att det enbart handlar om programmering. Vad tycker ni?
Här är de färdiga exempel som jag testade med mina elever:

PDF från Teachers Pay Teachers

Och denna digitala i ett google formulär

Jag har också köpt på mig en del kombinationslås och kassaskåp med kod som jag tänker använda mig av nästa gång. Ska bli kul att fortsätta utveckla detta och skriva mer om det. Så här började jag hinta eleverna på min elevinstagram; Skolansgladapussel, om att vi hade ett uppdrag att lösa.


Nu i slutet av läsåret är det en annan lärare; Ulrica Elisson Grane, som har uppmärksammat detta och testat med sina elever i matematik, gå in på hennes sida. Hon har även producerat en massa annat grymt material, in och kika!

Vill du se hur det kan se ut? Testa här (facit finns längst ner på denna sida):

//Camilla, tycker att ni ska gå med i min facebookgrupp om escaperooms, så vi kan dela erfarenheter med varandra där.





Facit:

Kodlås 1: 27

Kodlås 2: Anna Ekström

Kodlås 3: HELLO

Digital-analog lärarkalender?

Jag har för flera år sen övergett min analoga kalender, men saknat det snabba klottrandet i min analoga kalender. I min kalender brukade jag ha olika rutor för antal lektioner per dag, i rutan klottrade jag mest rubriker och om det var något som jag skulle ta med eller om det var något under lektionen som dök upp som jag måste komma ihåg att fixa/ta med till nästa gång. På så sätt kunde jag se om lektionen var planerad eller inte. Jag använde även årsvyn för att planera in min grovplanering. Månadsvyn var bra till att skriva in lediga dagar, temadagar etc.

Men för åtta år sen så ville jag testa att gå över till heldigitalt eftersom jag ändå hade allt annat där. Har testat excelark, googlekalender etc, men det har aldrig riktigt funkat som jag vill. Senaste tre åren har jag gått tillbaka till A4-blad med ett rutsystem i en pärm vecka för vecka, där jag klottrat detta på istället… Men det skaver ju såklart när man vill arbeta digitalt med förmånen att alltid ha allt med sig. Jag har alltid med mig min iPad till lektioner och hem och har funderat en del på hur jag kunde använda den som almanacka…

Jag har tidigare arbetat en del med Scrapbooking och kikat en del på bulletjournals, och sen (naturligtvis) tittat vidare på digital bulletjournals, men inte riktigt hittat någon färdig som är exakt det jag ville ha..

Men så hittade jag olika facebookgrupper om detta och insåg att jag skulle ju kunna skapa min egen digitala lärarkalender!

Under innevarande läsår har jag testat detta och är jättenöjd, och har nu såklart gjort en hel del förbättringar inför kommande läsår. =)

Här är tips på två facebookgrupper för att komma igång och få tips och råd:

Digital Planning for Beginners

Digital Planning & Bullet Journaling ♡

Det jag har lärt mig är att jag använder appen Keynote för att skapa hela min almanacka där jag använder funktionen ”länkar till diabilder” för att skapa klickbara knappar mellan de olika sidorna. När allt det är klart (Tog mig maaaassor av timmar att komma på enklaste, smartaste sättet att komma på hur jag skulle göra, men när man så vet man och det går mycket snabbare) så exporterar man keynoten till PDF som öppnas med appen Goodnotes. I Goodnotes kan jag sedan klottra som jag gjort tidigare i pappersform med hjälp av Apple pencil =D

Här är en tutorial som jag tittade på en del för att få grepp om det, men i grupperna ovan finns det massor av mer tips:

Så här ser min nuvarande planner ut:

Och första utkastet på nästa läsår (Men har redan planer på förbättringar):

//Camilla, återkommer med mer tips om detta senare.

Miniräknaren som är mer än en gammal miniräknare på en skärm

Att kunna visa mer än bara det som senast slogs in på miniräknaren, dvs tvåradiga miniräknare där man ser både uträkningen och svaret i samma ruta, har blivit vanligare bland de analoga minräknare vi hittar i klassrummet. Men denna gör mer än så!

Appen Tydlig börjar med en tom yta, likt en oändlig whiteboard att fylla med beräkningar. Här börjar man att skriva sina beräkningar var man vill och kan sedan påbörja nya beräkningar på samma yta utan att behöva ta bort de gamla. Mina elever kan därför behålla och visa alla sina beräkningar som de vill göra när de löser problem som behöver flera steg.

Några funktioner:

Om du t ex har gjort beräkningen 2345/10 = 234,5 och vill se vad som händer med division med 100 eller 1000, så går man bara in och ändrar de siffrorna inuti beräkningen och svaret ändras då direkt.

Om du har beräknat ett resultat som du vill använda i en ny beräkning, så dra i svaret så skapas en länk (med både pil och en färg) till nästa beräkning. På detta sätt kan du länka ihop olika beräkningar och på så sätt så härleds beräkningarna enkelt, om du gör en ändring någonstans så följer de länkade beräkningarna med. Om man vill förstärka ytterligare vad beräkningen handlar om, så kan man lägga dit etiketter till varje tal, t ex ”Hastighet” om man vill arbeta med sin kommunikation. Jag har tänkt att vi ska arbeta med problemlösning som nästa område och då tänkt att vi ska använda appen och spara skärmbilder som inlämningar.

Miniräknaren går också att utöka med en med en mer avancerad del med fler funktion och grafer.

Kika in på videon så ser du lite mer om hur funktionerna ser ut:

//Camilla, önskar bara att man skulle kunna lägga till egna textrutor och rita med penna på ytan.