Blogg

Escape the mattebok

Använder ni Matematik X? Är åk 7 ovana vid bokens upplägg?

Istället för att gå igenom bokens upplägg och låta eleverna bläddra runt i boken för att bekanta sig med den, så gjorde jag i år ett Escape room till boken. Jag använde mig av google forms för att göra i ordning mitt escape room. Eleverna arbetar två och två, alla elever har varsin mattebok och en enhet/par.

Jag delade med mig av länken och på ”Klara, färdiga kör!” så fick de besvara frågorna och bläddra runt i boken för att hitta svaren. Frågorna är indelade i olika avsnitt och alla frågorna inom avsnittet måste besvaras korrekt för att kunna få gå vidare till nästa avsnitt. Vem hinner först igenom alla avsnitt?

Det bläddrades i böckerna frenetiskt! Men ibland fastnar man ju? När man svarar fel på en fråga får man ledtrådar!

Testa gärna och inspireras att göra ett eget escape room =)

Facit finns lite längre ner om du vill klicka dig igenom detta escape room =)

//Camilla, älskar detta med escape rooms!

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

FACIT:

Avsnitt ”Kapitel”: 5, GEOMETRI, EKVATIONER, PROBLEMLÖSNINGSSTRATEGIER, 321

Avsnitt ”Nivåer”: ETT, TVÅ, TRE

Avsnitt ”Sammanfattning”: 64, POSITIONSSYSTEMET

Avsnitt ”L?”: LEDTRÅDAR, 290

Avsnitt ”Facit?”: JA

Avsnitt ”Uppgifter”: 20 m, 205, 9

Matematikbegrepp

Med hjälp av Quizlet och Gimkit Här kommer två tips på hur man kan arbeta med begrepp, både i klassrummet men också enskild träning.

I Quizlet kan man arbeta med ord på olika sätt, t ex kan man arbeta med glosor med olika språk, men man kan också använda det till begrepp.

I Quizlet.com väljer man olika set att träna på genom att söka på de set som redan finns, eller så kan man skapa egna set.

Efter det kan man dela en länk till eleverna så att de kan träna på glosorna/begreppen. Om de vill kan de skapa egna konton för att vara på en resultatlista, spara de set de vill träna på mer eller skapa egna set.

Som lärare kan man också köra Quizlet live, som är ett spel i klassrummet där man antingen som lag spelar mot andra lag eller så spelar man individuellt mot de andra. I spelet gäller det att svara rätt 12 gånger i rad snabbast. (Kort förklarat)

gimkit
Från mitt klassrum, ett parti av Gimkit

Gimkit.com är det på samma sätt, man söker efter set man vill använda eller så skapar man eget, man kan göra 5st set gratis (I dagsläget 10st) Men i detta spel så spelar man själv mot de andra. I detta spel så får man ”pengar” när man svarar rätt och förlorar ”pengar” när man svarar fel. Dessa pengar kan man använda för att köpa sig fördelar eller köpa nackdelar till någon annan. Läraren ställer in vad som ska uppnås för att vinna; Uppnådd totalsumma i klassen, uppnå en summa först eller på en viss tid.

Man kan skapa Gimkits genom att exportera Quizletset.

Här finns alla Quizlet set jag har gjort i matematik (anpassade efter XYZ-serien);

7-9 Taluppfattning och tals användning, 7-9 Geometri, 7-9 Algebra, 7-9 Sannolikhet och statistik, 7-9 Samband och förändring, Åk 7 allt, Åk 8 Allt, Åk 9 Allt. Och såklart finns alla delarna också centralt innehåll/årskurs

Gimkits av samma sets;

7-9 Taluppfattning och tals användning, 7-9 Geometri, 7-9 Algebra, 7-9 Sannolikhet och statistik, 7-9 Samband och förändring, Åk 7 Allt, Åk 8 Allt, Åk 9 Allt.

Vill man ha färdiga set för alla begrepp i NO, så rekommenderar jag att kika in på Ugglansno.se där Oskar har ett helt läromedel med kopplade Quizletset.

//Camilla, skönt att slippa uppfinna hjulet och ”sharing is caring”

Titta på djur som hologram i 3D?

Möjligheten finns direkt i din googlesökning om du har en smarttelefon!

Gör så här:

1: Gå in i en webbläsare och sök på google efter ett djur, till exempel ‘Tiger”

2. Nu kommer det att komma upp en ruta med bilder och en faktaruta om djuret, längst ner i faktarutan finns det en 3D-modul där tigern visas som en rörlig bild, klicka på ”Visa i 3D”

3. Klicka på ”Visa i omgivning”

4. Nu måste din mobil identifiera marken som djuret ska stå på, genom att hålla mobilen riktad mot marken, när den scannat färdigt så dyker djuret upp bredvid dig. =D

5. När du sedan har tigern ståendes på golvet kan du zooma och flytta på den, men bli inte rädd när den ryter åt dig 😉

Det finns många djur att söka på, listan fylls på vartefter. Just nu (200329) finns:

  • Alligator
  • Marulk
  • Brunbjörn
  • Katt
  • Gepard
    • Hund
    • Labrador Retriever
    • Mops
  • Rottweiler
  • Anka
  • Örn
  • Kejsarpingvin
  • Jättepanda
  • Get
  • Igelkott
  • Häst
  • Lejon
  • Ara
  • Bläckfisk
  • Haj
  • Shetlandsponny
  • Orm
  • Tiger
  • Sköldpadda
  • Varg

//Camilla, älskar småfinesser med enkla medel.

Digital undervisning?

Skolsverige hjälps åt! Men GDPR?

För att hjälpa mina kollegor i Stockholms stad gör jag ett försök att se över vilka tjänster som nu tillfälligt erbjuds att testa gratis resten av terminen, men som samtidigt passar vår GDPR-lista.

Såklart ska man nu passa på att testa olika verktyg som skolsverige nu erbjuder att få kika på gratis! Älskar hur alla försöker ställa upp med allt vad de kan. Hoppas fler testar som kanske inte testat innan!

bild

Jag gör nu ett försök att sammanställa alla de digitala tjänster nu som erbjuds terminen ut och som finns med på Stockholms stads lista över gdpr-säkrade resurser. Maila mig gärna på c.askeback.diaz@gmail.com om ni ser att jag missat någon resurs.

Eftersom Stockholms stad använder Office 365 som del av sin skolplattform så är det relevant att också känna till hur man kan bedriva distansundervisning via Teams, så denna youtubelista kan vara bra att kika igenom: (Tack till Johan Klavins, nedan visas den första filmen. Klicka på länk ovan för hela listan.)

Lin education har sammanställt en lista över saker man ska tänka på när man undervisar på distans, både ur ett pedagogiskt perspektiv och ur ett tekniskt perspektiv.

Mycket nöje!

/Camilla, Vad har vi? Nu kör vi?

Filmklipp i matematik?

Att arbeta med små inspirationsklipp i matematik är ett bra sätt att skapa variation i undervisningen

För ungefär 1 år sen bloggade jag om serien Kalkyl från URskola och för snart 2 år sen om TED Ed´s matteproblem på LR-bloggar.

När jag var på gymnasiemässan med mina elever så fastnade jag i en monter som tilltalade mig: ”tjejer_som_går_teknik”, som är en del av ett projektet ”Hack the world”, som är ett paraply för Teknikföretagens insatser som syftar att öka teknikintresset hos ungdomar. Jag gick själv Naturprogrammet med teknisk inriktining och kommer ihåg att jag höll i teknikkurser för tjejer som gick i åk 7 & 8 som ett projekt för att få fler att få upp ögonen för teknik. Och tycker att det är lite extra viktigt att visa det för mina högstadietjejer som en god förebild.

Var ju tvungen att slå mig ner och prata lite om vad de gjorde, nyfiken som jag är. (Kommer att blogga mer om detta sen).

För ungefär 1 år sen bloggade jag om serien Kalkyl från URskola och för snart 2 år sen om TED Ed´s matteproblem.

När jag var på gymnasiemässan med mina elever så fastnade jag i en monter som tilltalade mig: ”tjejer_som_går_teknik”, som är en del av ett projektet ”Hack the world”, som är ett paraply för Teknikföretagens insatser som syftar att öka teknikintresset hos ungdomar. Jag gick själv Naturprogrammet med teknisk inriktining och kommer ihåg att jag höll i teknikkurser för tjejer som gick i åk 7 & 8 som ett projekt för att få fler att få upp ögonen för teknik. Och tycker att det är lite extra viktigt att visa det för mina högstadietjejer som en god förebild.

Var ju tvungen att slå mig ner och prata lite om vad de gjorde, nyfiken som jag är. (Kommer att blogga mer om detta sen).

Men det jag vill skriva om nu är just filmklipp, de har egen kanaldär de samlar på youtubelänkar till klipp som har med teknik och matematik att göra såsom t ex Digitala lektioner, Programmera meraoch Beppematik. De hade precis i dagarna börjat släppa egna klipp i matematik, riktade mot framförallt högstadiet. Det som var så kul var att ett av de klipp de gjort handlade om funktioner, som vi precis jobbar med just nu. Idén är att de gör klipp (Om vi räknar på det) om ungdomsproblem med lite humor inblandat, så klippet jag visade för mina elever handlade om att klippa lugg eller inte samt skapa en funktion för hur lång tid det skulle ta att låta luggen växa ut igen om man ångrade sig. Till varje filmklipp finns en lärarhandledning.

Om ”Vi räknar på det”; För att visa ungdomar hur relevant och användbart ämnet faktiskt är tog vi matten till ungdomarnas liv, istället för tvärtom. Tillsammans med programledaren och influencern Hanna Persson (Hanapee) och matteläraren Elin Gawell skapade vi webbserien ”Vi räknar på det!”. Där räknar vi ut svaren på vardagliga ungdomsproblem som ”ska jag klippa lugg?” eller ”när kommer jag över mitt ex?” med en stor portion humor.”

Eleverna tyckte att det var ett kul klipp och jag pausade klippet så att de fick testa göra funktionen själva innan jag fortsatte med klippet, nästa gång ska jag testa att bygga lektion runtomkring klippet med hjälp av lärarhandledningen =)

//Camilla, bloggar mer om själva projektet ”Hack the world” sen

Breaks i undervisningen

Ibland behöver man paus från arbetsuppgiften man arbetar med, det kan vara på grund av att passet är långt eller för att elevgruppen har det behovet.

Jag har långa pass i matematik en gång i veckan och behöver variera det passet så att passet blir kvalitativt hela vägen. Ibland är det väldigt oeffektivt att bryta för en bensträckare då det alltid tar längre tid att komma tillbaka till arbetsron igen. Ett sätt att arbeta kan då vara att dela in lektionen i flera sektioner där aktiviteterna bryter av varandra. Jag använder ofta en timetimer för att signalera varje sektions arbetstid så att eleverna vet att det är dags för omväxling när det piper.

Har hittat en sida där man kan skriva ut en massa olika hjärngympapyssel, ordpussel och sifferpussel. (OBS! Allt är på engelska)

Sidan heter: Puzzles to print

Just nu använder vi Sudoku och Kakuro från sidan för att bryta passen med, samtidigt som jag har högläsning.

//Camilla, har ni några bra saker att bryta undervisningen med?Brainbreaks som ni vill tipsa om?

Digital elevkalender

Elevkalender

En digital kalender!

Jag har tidigare skrivit om min egen digitala kalender, men denna gång är det en elevkalender. Dels för att skriva in viktiga saker, men också för att planera in tid för studier.

Se tidigare inlägg om hur man skapar en kalender och mallar för veckor, månader och läsår. Nu ligger det även en mall för en elevvecka.

I elevkalendern ligger det rutor under varje dag för att kunna planera sin tid. Jag tänker att eleverna ska planera hur mycket tid de behöver inför kommande vecka och sedan skriver in i rutorna när de tänker att göra läxan. (Först ligger det stora rutor för att de ska kunna skriva in läxor, aktiviteter och händelser, de små rutorna är till för planeringen)

(Klicka på bilden så kommer du till den riktiga kalendern)

elevvecka

Vy för en elevvecka

Såhär:

1. Vilka läxor har du?

2. Hur lång tid kommer du att behöva använda till varje läxa? Och behöver du repetera den? Till vilken dag ska den vara klar?

3. Hur ser din vecka ut? När har du tid att plugga? Inventera varje dag utifrån hur mycket tid du har beroende på när du slutar skolan, fritidsaktiviteter, familjehäng, träffa kompisar, sovtid, etc.

4. Markera nu på varje dag, hur mycket tid du har till att plugga, genom att stryka de rutor under varje dag du inte har tillgång till. (Bestäm tidslängd själv på rutorna) T ex på måndagar har du 2h att använda till studier och varje ruta är 30min, behåll då fyra tomma rutor.

5. Börja nu att fylla i de tomma rutorna, hur du ska använda dessa rutor till de läxor du har enligt punkt 1 & 2.

6. Bestäm en fast dag att göra detta på så att det sker kontinuerligt.

Denna idé med att planera sin tid har jag funderat mycket hur jag ska tydliggöra för mina elever hur man fördelar sin tid och synliggör den, sen jag läste om det i Helena Wallbergs bok ”Återkoppling för utveckling”

Nu när vi har börjat använda O365 i undervisningen så har ju eleverna möjlighet att använda Onenote som en anteckningsbok för detta, där de också har möjlighet att både skriva med tangentbord och skriva på skärmen.

//Camilla, ska testa med mina elever för att se vad de tycker.

Digital – analog lärarkalender del 3

Ok! Nu har jag testat lite mer och går igenom hur du gör för att använda mina mallar i OneNote för att skapa din egen lärarkalender. Kika först igenom ”Digital – analog lärarkalender del 2” för att se hur jag tänkt.

Jag har nu skapat en veckomall, en för varje månad och en för läsåret. Skapat en ny onenote med samma strukturtänk, ett avsnitt med läsårmallen, ett avsnitt för varje månad och inom varje månad skapades sidorna ”månad” och till en början endast v.33. I vecka 33 la jag in veckomallen genom att infoga bild. Sen högerklickar jag på den veckan och får alternativet ”kopiera” och sen dubbelklickar jag under sidan och trycker på ”klistra in”, jag gör så under varje månad upprepande, beroende på hur många veckor det är i varje månad. Därefter går jag tillbaka till varje vecka och döper om sidan till rätt veckonummer.

Kopiera
Klistra in

Eftersom jag nu ska använda denna Onenote på min iPad för att kunna skriva på den, så öppnar jag iPaden och klickar på bilden och ”lägger som bakgrundsbild”

Läsårsvy
Månadsvy
Veckovy

Här är en länk så du kan ladda ner mina bilder för att använda till din egna lärarkalender.

//Camilla, hoppas att de kommer till användning.

 

 

Digital – analog lärarkalender del 2

Kan man göra på något annat sätt?

Sen jag skrev mitt förra inlägg om digital-analog-kalender så har några undrat om man kan få denna att synka mellan flera enheter, och det fungerar tyvärr inte när man använder Keynote + Goodreader. Men, man kan göra på andra sätt!

 

Jag gillar att det är lite snyggt och inte bara ett rutnät att skriva i, men jag började experimentera med de sidor jag ändå skapat i Keynote (Jag vet att jag skrev att jag skulle fixa lite med detta i sommar, men men) tillsammans med Onenote-appen istället inom Office 365.

Då får man (men inte riktigt lika snygg) en lärarkalender som man kan använda plattformsoberoende! Då kan man med fördel antingen använda iPad med penna eller Dator med touchfunktion + penna. Det går också bra att använda tangentbordet såklart, men jag vill kunna utnyttja det faktum att kunna klottra lite snabbt. Fördelen är också att man kan kika på sin planering även från sin telefon om man funderar på om allt är klart inför morgondagen eller så.

Jag har påbörjat ett exempelbygge i Onenote för att visa hur jag tänker. Det jag gjorde var att bygga strukturen med avsnitt och sidor i Onenote istället för att utnyttja länkarna som jag hade byggt i keynote, keynote i detta fall blir ett sätt att skapa snygg layout att skriva i. Sen tog jag min keynote och exporterade till bilder. Sen la jag in bild för bild på respektive sida där jag ville ha den. I iPaden kan man sen välja att göra bilden till en bakgrund för att enkelt kunna skriva på den också. Tada! Bredvid bilden på veckovyn la jag in en ”att göra”-lista med hjälp av de inbyggda checkrutorna i Onenote, det är ju också en bra grej!

Så här kan det se ut i Onenote istället;

kal
kalender
k
kal

Tänk på att man kan zooma för att skriva i rutorna.

Jag tror jag ska kika vidare på detta alternativ, men fortfarande göra snygga bakgrunder till veckorna.

//Camilla, skrev detta innan sommaren, men publicerar nu.

Google sheets – Pride

Ett ”easter-egg” från google

Google har en hel del gömda småfunktioner, en fin funktion finns gömd i kalkylblad!

I kalkylbladen finns en gömd programmering för att skapa ett regnbågsfärgat kalkylblad. Denna funktion har funnits några år, men är värd att lyftas fram under denna Pridevecka =)

Pride

För att få ett fint regnbågsfärgat kalkylblad så går man in och skriver PRIDE i översta raden, men en bokstav i varje kolumn och voilá! Regnbågsfärgat! Göm sedan första raden och använd ditt finfina kalkylblad till vad som önskas =)

Här är länk till ett kalkylblad.

//Camilla, ibland livar regnbågen upp de tråkigaste kalkylerna 😉