Digital elevkalender

Elevkalender

En digital kalender!

Jag har tidigare skrivit om min egen digitala kalender, men denna gång är det en elevkalender. Dels för att skriva in viktiga saker, men också för att planera in tid för studier.

Se tidigare inlägg om hur man skapar en kalender och mallar för veckor, månader och läsår. Nu ligger det även en mall för en elevvecka.

I elevkalendern ligger det rutor under varje dag för att kunna planera sin tid. Jag tänker att eleverna ska planera hur mycket tid de behöver inför kommande vecka och sedan skriver in i rutorna när de tänker att göra läxan. (Först ligger det stora rutor för att de ska kunna skriva in läxor, aktiviteter och händelser, de små rutorna är till för planeringen)

(Klicka på bilden så kommer du till den riktiga kalendern)

elevvecka

Vy för en elevvecka

Såhär:

1. Vilka läxor har du?

2. Hur lång tid kommer du att behöva använda till varje läxa? Och behöver du repetera den? Till vilken dag ska den vara klar?

3. Hur ser din vecka ut? När har du tid att plugga? Inventera varje dag utifrån hur mycket tid du har beroende på när du slutar skolan, fritidsaktiviteter, familjehäng, träffa kompisar, sovtid, etc.

4. Markera nu på varje dag, hur mycket tid du har till att plugga, genom att stryka de rutor under varje dag du inte har tillgång till. (Bestäm tidslängd själv på rutorna) T ex på måndagar har du 2h att använda till studier och varje ruta är 30min, behåll då fyra tomma rutor.

5. Börja nu att fylla i de tomma rutorna, hur du ska använda dessa rutor till de läxor du har enligt punkt 1 & 2.

6. Bestäm en fast dag att göra detta på så att det sker kontinuerligt.

Denna idé med att planera sin tid har jag funderat mycket hur jag ska tydliggöra för mina elever hur man fördelar sin tid och synliggör den, sen jag läste om det i Helena Wallbergs bok ”Återkoppling för utveckling”

Nu när vi har börjat använda O365 i undervisningen så har ju eleverna möjlighet att använda Onenote som en anteckningsbok för detta, där de också har möjlighet att både skriva med tangentbord och skriva på skärmen.

//Camilla, ska testa med mina elever för att se vad de tycker.

Digital – analog lärarkalender del 3

Ok! Nu har jag testat lite mer och går igenom hur du gör för att använda mina mallar i OneNote för att skapa din egen lärarkalender. Kika först igenom ”Digital – analog lärarkalender del 2” för att se hur jag tänkt.

Jag har nu skapat en veckomall, en för varje månad och en för läsåret. Skapat en ny onenote med samma strukturtänk, ett avsnitt med läsårmallen, ett avsnitt för varje månad och inom varje månad skapades sidorna ”månad” och till en början endast v.33. I vecka 33 la jag in veckomallen genom att infoga bild. Sen högerklickar jag på den veckan och får alternativet ”kopiera” och sen dubbelklickar jag under sidan och trycker på ”klistra in”, jag gör så under varje månad upprepande, beroende på hur många veckor det är i varje månad. Därefter går jag tillbaka till varje vecka och döper om sidan till rätt veckonummer.

Kopiera
Klistra in

Eftersom jag nu ska använda denna Onenote på min iPad för att kunna skriva på den, så öppnar jag iPaden och klickar på bilden och ”lägger som bakgrundsbild”

Läsårsvy
Månadsvy
Veckovy

Här är en länk så du kan ladda ner mina bilder för att använda till din egna lärarkalender.

//Camilla, hoppas att de kommer till användning.

 

 

Digital – analog lärarkalender del 2

Kan man göra på något annat sätt?

Sen jag skrev mitt förra inlägg om digital-analog-kalender så har några undrat om man kan få denna att synka mellan flera enheter, och det fungerar tyvärr inte när man använder Keynote + Goodreader. Men, man kan göra på andra sätt!

 

Jag gillar att det är lite snyggt och inte bara ett rutnät att skriva i, men jag började experimentera med de sidor jag ändå skapat i Keynote (Jag vet att jag skrev att jag skulle fixa lite med detta i sommar, men men) tillsammans med Onenote-appen istället inom Office 365.

Då får man (men inte riktigt lika snygg) en lärarkalender som man kan använda plattformsoberoende! Då kan man med fördel antingen använda iPad med penna eller Dator med touchfunktion + penna. Det går också bra att använda tangentbordet såklart, men jag vill kunna utnyttja det faktum att kunna klottra lite snabbt. Fördelen är också att man kan kika på sin planering även från sin telefon om man funderar på om allt är klart inför morgondagen eller så.

Jag har påbörjat ett exempelbygge i Onenote för att visa hur jag tänker. Det jag gjorde var att bygga strukturen med avsnitt och sidor i Onenote istället för att utnyttja länkarna som jag hade byggt i keynote, keynote i detta fall blir ett sätt att skapa snygg layout att skriva i. Sen tog jag min keynote och exporterade till bilder. Sen la jag in bild för bild på respektive sida där jag ville ha den. I iPaden kan man sen välja att göra bilden till en bakgrund för att enkelt kunna skriva på den också. Tada! Bredvid bilden på veckovyn la jag in en ”att göra”-lista med hjälp av de inbyggda checkrutorna i Onenote, det är ju också en bra grej!

Så här kan det se ut i Onenote istället;

kal
kalender
k
kal

Tänk på att man kan zooma för att skriva i rutorna.

Jag tror jag ska kika vidare på detta alternativ, men fortfarande göra snygga bakgrunder till veckorna.

//Camilla, skrev detta innan sommaren, men publicerar nu.

Google sheets – Pride

Ett ”easter-egg” från google

Google har en hel del gömda småfunktioner, en fin funktion finns gömd i kalkylblad!

I kalkylbladen finns en gömd programmering för att skapa ett regnbågsfärgat kalkylblad. Denna funktion har funnits några år, men är värd att lyftas fram under denna Pridevecka =)

Pride

För att få ett fint regnbågsfärgat kalkylblad så går man in och skriver PRIDE i översta raden, men en bokstav i varje kolumn och voilá! Regnbågsfärgat! Göm sedan första raden och använd ditt finfina kalkylblad till vad som önskas =)

Här är länk till ett kalkylblad.

//Camilla, ibland livar regnbågen upp de tråkigaste kalkylerna 😉

Knäck koden i klassrummet – Educational escaperoom

Jag har under senaste året förälskat mig i Escaperooms, det är så himla kul att tillsammans försöka klura ut ledtrådar och gåtor under en viss tidspress och att få samarbeta kring detta, alla kan liksom bidra på sitt sätt i dessa rum. Förra hösten började jag googla runt på ”Escape the classroom” och hittade mycket material, framförallt på engelska och holländska, men inte alls något på svenska. När jag nördar loss på något hamnar jag ofta i ett ”insamlarläge” som tar en hel del tid då jag tycker att många smådelar av olika personers tankar är väldigt bra och köpte därför också en del böcker på temat. Så nu har jag nog fyllt ett A4 med länkar som jag vill ha lite koll på inför kommande arbete inom detta.

Under samma period startade jag även en facebookgrupp på ämnet som heter ”Escape the classroom – Sweden”, och har nu under våren testat lite i klassen för att se vad som fungerar och utvärderat med klassen.

Vi har framförallt testat två olika: Ett i pappersom med olika gåtor som slutligen ledde fram till en enda kod där de samarbetade i grupper om 4st och även ett i googleformulär inom algebra där de fick välja enskilt eller samarbeta.

Jag har tänkt en del på namnet… ”Escape the classroom” eller ”Educational escaperoom”?? Hittar inget klockrent på svenska då jag tycker ”Knäck koden” gärna kan förväxlas med att det enbart handlar om programmering. Vad tycker ni?
Här är de färdiga exempel som jag testade med mina elever:

PDF från Teachers Pay Teachers

Och denna digitala i ett google formulär

Jag har också köpt på mig en del kombinationslås och kassaskåp med kod som jag tänker använda mig av nästa gång. Ska bli kul att fortsätta utveckla detta och skriva mer om det. Så här började jag hinta eleverna på min elevinstagram; Skolansgladapussel, om att vi hade ett uppdrag att lösa.


Nu i slutet av läsåret är det en annan lärare; Ulrica Elisson Grane, som har uppmärksammat detta och testat med sina elever i matematik, gå in på hennes sida. Hon har även producerat en massa annat grymt material, in och kika!

Vill du se hur det kan se ut? Testa här (facit finns längst ner på denna sida):

//Camilla, tycker att ni ska gå med i min facebookgrupp om escaperooms, så vi kan dela erfarenheter med varandra där.





Facit:

Kodlås 1: 27

Kodlås 2: Anna Ekström

Kodlås 3: HELLO

Digital-analog lärarkalender?

Jag har för flera år sen övergett min analoga kalender, men saknat det snabba klottrandet i min analoga kalender. I min kalender brukade jag ha olika rutor för antal lektioner per dag, i rutan klottrade jag mest rubriker och om det var något som jag skulle ta med eller om det var något under lektionen som dök upp som jag måste komma ihåg att fixa/ta med till nästa gång. På så sätt kunde jag se om lektionen var planerad eller inte. Jag använde även årsvyn för att planera in min grovplanering. Månadsvyn var bra till att skriva in lediga dagar, temadagar etc.

Men för åtta år sen så ville jag testa att gå över till heldigitalt eftersom jag ändå hade allt annat där. Har testat excelark, googlekalender etc, men det har aldrig riktigt funkat som jag vill. Senaste tre åren har jag gått tillbaka till A4-blad med ett rutsystem i en pärm vecka för vecka, där jag klottrat detta på istället… Men det skaver ju såklart när man vill arbeta digitalt med förmånen att alltid ha allt med sig. Jag har alltid med mig min iPad till lektioner och hem och har funderat en del på hur jag kunde använda den som almanacka…

Jag har tidigare arbetat en del med Scrapbooking och kikat en del på bulletjournals, och sen (naturligtvis) tittat vidare på digital bulletjournals, men inte riktigt hittat någon färdig som är exakt det jag ville ha..

Men så hittade jag olika facebookgrupper om detta och insåg att jag skulle ju kunna skapa min egen digitala lärarkalender!

Under innevarande läsår har jag testat detta och är jättenöjd, och har nu såklart gjort en hel del förbättringar inför kommande läsår. =)

Här är tips på två facebookgrupper för att komma igång och få tips och råd:

Digital Planning for Beginners

Digital Planning & Bullet Journaling ♡

Det jag har lärt mig är att jag använder appen Keynote för att skapa hela min almanacka där jag använder funktionen ”länkar till diabilder” för att skapa klickbara knappar mellan de olika sidorna. När allt det är klart (Tog mig maaaassor av timmar att komma på enklaste, smartaste sättet att komma på hur jag skulle göra, men när man så vet man och det går mycket snabbare) så exporterar man keynoten till PDF som öppnas med appen Goodnotes. I Goodnotes kan jag sedan klottra som jag gjort tidigare i pappersform med hjälp av Apple pencil =D

Här är en tutorial som jag tittade på en del för att få grepp om det, men i grupperna ovan finns det massor av mer tips:

Så här ser min nuvarande planner ut:

Och första utkastet på nästa läsår (Men har redan planer på förbättringar):

//Camilla, återkommer med mer tips om detta senare.

Miniräknaren som är mer än en gammal miniräknare på en skärm

Att kunna visa mer än bara det som senast slogs in på miniräknaren, dvs tvåradiga miniräknare där man ser både uträkningen och svaret i samma ruta, har blivit vanligare bland de analoga minräknare vi hittar i klassrummet. Men denna gör mer än så!

Appen Tydlig börjar med en tom yta, likt en oändlig whiteboard att fylla med beräkningar. Här börjar man att skriva sina beräkningar var man vill och kan sedan påbörja nya beräkningar på samma yta utan att behöva ta bort de gamla. Mina elever kan därför behålla och visa alla sina beräkningar som de vill göra när de löser problem som behöver flera steg.

Några funktioner:

Om du t ex har gjort beräkningen 2345/10 = 234,5 och vill se vad som händer med division med 100 eller 1000, så går man bara in och ändrar de siffrorna inuti beräkningen och svaret ändras då direkt.

Om du har beräknat ett resultat som du vill använda i en ny beräkning, så dra i svaret så skapas en länk (med både pil och en färg) till nästa beräkning. På detta sätt kan du länka ihop olika beräkningar och på så sätt så härleds beräkningarna enkelt, om du gör en ändring någonstans så följer de länkade beräkningarna med. Om man vill förstärka ytterligare vad beräkningen handlar om, så kan man lägga dit etiketter till varje tal, t ex ”Hastighet” om man vill arbeta med sin kommunikation. Jag har tänkt att vi ska arbeta med problemlösning som nästa område och då tänkt att vi ska använda appen och spara skärmbilder som inlämningar.

Miniräknaren går också att utöka med en med en mer avancerad del med fler funktion och grafer.

Kika in på videon så ser du lite mer om hur funktionerna ser ut:

//Camilla, önskar bara att man skulle kunna lägga till egna textrutor och rita med penna på ytan.