Breaks i undervisningen

Ibland behöver man paus från arbetsuppgiften man arbetar med, det kan vara på grund av att passet är långt eller för att elevgruppen har det behovet.

Jag har långa pass i matematik en gång i veckan och behöver variera det passet så att passet blir kvalitativt hela vägen. Ibland är det väldigt oeffektivt att bryta för en bensträckare då det alltid tar längre tid att komma tillbaka till arbetsron igen. Ett sätt att arbeta kan då vara att dela in lektionen i flera sektioner där aktiviteterna bryter av varandra. Jag använder ofta en timetimer för att signalera varje sektions arbetstid så att eleverna vet att det är dags för omväxling när det piper.

Har hittat en sida där man kan skriva ut en massa olika hjärngympapyssel, ordpussel och sifferpussel. (OBS! Allt är på engelska)

Sidan heter: Puzzles to print

Just nu använder vi Sudoku och Kakuro från sidan för att bryta passen med, samtidigt som jag har högläsning.

//Camilla, har ni några bra saker att bryta undervisningen med?Brainbreaks som ni vill tipsa om?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s